tirsdag 19. januar 2010

Essay og kåsseri kan få hvem som helst til å tenke!

Fremover i norskfaget på skolen skal vi ta for oss en sjanger som vi skal jobbe mer med og fordype oss i. Grunnen til at vi skal gjøre dette er fordi vi skal være best mulig forberedt til eksamen på våren. Trening på sjangere kan gjøre at vi får et bedre språk, og at sjangertrekk ikke er noe so vi trenger å slå opp under eksamen. Da kan vi jo det så godt fra før. Før vi skulle velge så skulle vi se på tekster vi har skrevet tidligere, og se hvilke tekster og hvilke sjangere vi har fått best fra, og velge på grunnlag av dette. Jeg har skrevet blandt annet en nynorsk kåsseri, og et essay på bokmålsform. Ettersom vi skulle velge en sjanger til hver form, så valgte jeg å velge kåsseri til nynorsken, og essay til bokmålen.

Det at det er disse sjangerne jeg har fått mest utteling på fra tidligere av, er ikke den eneste grunnen til at jeg velger dem. Grunnen til at jeg velger kåsseri er fordi det er en form for sjanger der det språklige ikke er det som vektlegges mest når det er oppe til vurdering. Man skal ha et muntlig språk, noe som gjør at man ikke trenger å jobbe så nøye med formulering. Ettersom at jeg sliter med grammatikken i nynorsken, så får jeg mer tid til dette når jeg ikke trenger bruke så lang tid på formuleringen min. Kåsseri er også noe jeg synes er morsomt å skrive, fordi det er en litt "fri" sjanger, og jeg kan ta noen sidesprang. Til bokmålen valgte jeg som sagt essay, og det er også her flere grunner til at jeg valgte denne sjangeren. Den viktigste grunnen er at jeg synes det er morsomt å skrive essay, ettersom dette er sjanger der undring er en stor del av den. Den skal få leseren til å tenke. Begge disse elementene er noe jeg synes er morsomt, kverne tanker rundt etiske eller moralske dilemmaer f.eks og stille retoriske spørsmål er innmari morsomt, og det får meg selv til å tenke over ting. Essay er også noe som krever en elegant måte å formulere seg på, og dette er noe jeg tidligere har fått høre på tilbakemeldinger på prøver, men også generelt, at jeg er ganske flink til. Derfor er dette en sjanger jeg gjerne vil skrive mer i, og utvikle skriveferdighetene til å skrive enda bedre essay. Dette blir bra!


Bilde kan illustrere refleksjon, som er en viktig del av sjangeren essay, gjennom den kraftige refleksjonen i vannet gir.

Kilde:
http://www.flickr.com/photos/amstersam/3952623966/

Ingen kommentarer: