tirsdag 19. januar 2010

Modernitet og modernisme

Jeg har fått i oppgave å ta for meg modernitet og modernisme, som i vår tid er blitt to viktige og sentrale begrep. Oppgaven lød som følger:
1. Forklar ved hjelp av eksempler hva henholdsvis modernitet og modernisme er. Hva har disse to begrepene felles, og hva skiller dem? Hvilket er begrepet "Det moderne prosjektet" mest beslektet med av disse to? Finn en passende illustrasjon.

Jeg vil starte med å ta for meg modernitet, ettersom modernisme er et langt mer omfattende begrep enn modernitet.

Modernitet:
Modernitet er noe så enkelt som en tidsperiode som startet på ca. 1600-tallet. Den tidlige moderniteten startet på 1600-1800-tallet. Men når moderniteten startet er veldig vanskelig å si, fordi den startet på forskjellige tider på forskjellige steder. Noe som kan beskrive dette er forskjellen på Norge og Storbritannia på 1850-tallet. På denne tiden var Storbritannia verdens mest moderne land, og hadde kommet svært langt i moderniseringen, mens Norge hadde såvidt begynte å modernisere seg. Når vi snakker om trekk ved moderniteten er det spesielt to viktige trekk som kjennetegner perioden:

- Endring i folks verdisystem
- Endring i de materielle forholdene.

Jeg vil bruke England som et eksempel på å forklare disse kjennetegnene på moderniteten. Det første kjennetegnet var: Endring i folks verdisystem. I England hadde vi tidlig, allerede på 1600-1700 tallet en veldig viktig endring. Adelen i England gikk fra å fokusere på å oppnå respekt fra kongen til å fokusere på kapitalistiske prinsipper, nemlig det å oppnå økonomisk vinning. For å oppnå økonomisk vinning må man investere, noe de gjorde i England. Her kommer det andre kjennetegnet inn, for fokuset på kapitalistiske prinsipper var med på å skape en industriell revolusjon. En industriell revolusjon går jo først og fremst ut på en stor endring i materielle forhold. Derfor oppfylt England tidlig begge de to kjennetegnene på moderniteten, og ble derfor også et av de tidligste modernistiske landene.

Kort sagt er moderniteten en tidsepoke som kjennetegnes av en endring i verdisystemer og en endring i de materielle forholdene.

Modernismen:
Modernismen er et langt mer omfattende begrep enn moderniteten, og jeg skal prøve å fatte meg i korthet. Først vil jeg gjøre det klart at modernismen er en prosess som former moderniteten. Denne prosessen består av fem mindre prosesser, der man egentlig kan si at moderniseringen er en effekt av resten av de fem mindre moderniseringsprosessene. Denne effekten innebærer et styrket fokus på effektivitet og fornuft i kombinasjon med et fokus på individet og dets mulighet til å påvirke fremtiden på en positiv måte.

Få å gjøre tydelig var denne moderniseringsprosessen er, som da kalles modernisme, vil jeg ta for meg de fem fasene som prosessen består av, og si veldig kort hva de omhandler.

1. Industrialisering
Industrialisering skapte nye behov og nye produksjonsformer(masseproduksjon). Samtidig førte det til et langt mer mekanisert og effektivisert samfunn, der dette igjen skape en velstandsøkning. Men kanskje viktigst av alt, men tanke på modernismen, så skape industrialiseringen en rekke forandringer innenfor tradisjonelle kulturformer. Folk begynte å nytt, og ikke minst, de begynte å tenke selv.
2. Tiltakende fornuftstro
Dette var en kulturell prosess der tradisjonelle og religiøse forestillinger ble erstattet av fornuftige og vitenskapelige forklaringer. Dette førte til et nytt syn på politikk, kunnskap og moral.
3. Differensiering
Dette var en prosess der forskjellige produksjonssystemer begynte å kreve forskjellig kompetanse. Eksempler på slike profesjoner kan være lege og advokat. Dette førte til et nytt forhold mellom mennesker, der dette forholdet blir målrettet og selvisk, rasjonelt og kalkulert. Dette var igjen med på å skape behov for skolegang og kunnskapsproduksjon.
4. Individualisering
I denne delen av prosessen skulle mennesket bli sett på som det individet de faktisk var, og at de skulle behandles ut fra deres egen situasjon og ingen andres. Eksempel på dette var at man skulle beskattes ut fra individets situasjon og ikke ykrestilhørigheten. Følger av dette ble at individet nå var den viktigste politiske aktøren, ettersom det samme individet var langt mer fritt enn tidligere. Dermed kan man si at denne prossesen ble sett på som en prosess som økte politiske og økonomiske individuelle muligheter.
5. Framskrittstro
Navnet på denne prosessen taler for seg selv, nemlig at man hadde en langt større tro på fremskrittet og utvikling enn tidligere. Man syntes at hvert enkelt fremskritt var en positiv ting i seg selv.

Som sagt utgjør disse 5 prosessene og utviklingene til sammen modernismen, og at modernismen med disse prosessene er det som former moderniteten.

Nå har jeg tatt for meg begge begrepene, modernitet og modernisme, og forklart hva de er og hva de går ut på. Når jeg har gjort dette synes jeg det ikke lenger går å svare på resten av oppgaven. Ettersom moderniteten blir formet av modernismen, blir det rart og unødvendig å skille mellom dem, og jeg vil til og med si at "Det moderne posjekt" er noe som er beslektet med begge begrepene, og si hvem av dem de er MEST beslektet med blir vanskelig ettersom den ene former det andre. Derfor velger jeg å la de spørsmålene stå åpne, ettersom jeg mener at det blir feil å svare på de.


- En gang vil vi kanskje bli så modernistiske at roboter gjør alt for oss!

Kilder:
Tekst:
Egne notater fra: Historie og filosofi 2, Tid og tanke - Olsvik, Opsal, Monclair og Ringvej, utgitt av Aschehoug i 2008
Bilde:
http://www.flickr.com/photos/38509565@N00/2986616240/

3 kommentarer:

Ingunn sa...

Jeg er imponert! For det første er svaret ditt både godt og langt, og du har også et velbegrunnet svar på hvorfor du ikke synes at det går an å skille ut "det moderne" prosjektet" fra de andre to. Vi kommer til å diskutere dette på skolen i neste uke. I tillegg ligger du nå langt foran på leksefronten, for denne oppgaven er til uke 4, altså neste uke. Men alt som er ferdig er det bare å glede seg over, synes du ikke? Bra jobbet!

marqs91 sa...

Jo, det er alltid deilig å ligge litt foran! Så oppgaven, og tenkte jeg like gjerne kunne gjøre den nå! Fikk også lyst til å skrive litt mer utfyldende enn vanlig, fordi det der er ting som interesserer meg virkelig!

Gorgeous sa...

Tusen takk...du hjalp mæ veldig mye nå!!