tirsdag 8. september 2009

Blogging som et verktøy i læringen

Jeg fikk i oppgave å drøfte om hvorvidt det passer seg å bruke blogging som et verktøy innenfor norsk faget. Skal jeg være helt ærlig ser jeg ikke helt hvordan dette hjelper oss. Jeg mener at det er en del av oppgavene vi får som kanksje kan virke litt meningsløse, og ikke helt relevante til det vi har om. Samtidig ser jeg at det kan være en effektiv måte til å sjekke at lekser er gjort, samt at det kan brukes til å se hva andre medelever tenker om ting og bruke dette til egen inspirasjon. Selv om jeg synes at et par av oppgavene virker lite relevant og litt meningsløse, synes jeg ikke at det er noe problem å blogge. Helt greit å gå inn her en gang i blant og skrive ned tanker og meninger.

Når det kommer til spørsmålet om å kommunisere med andre i klassen gjennom bloggen er dette noe jeg egentlig ikke føler jeg gjør i veldig stor grad. Det er sjelden jeg stikker en tur innom de andres blogger, og tenker vel egentlig mer på dette som et sted der jeg skal levere noen skriv, enn å kommunisere med andre. Men jeg ser at det er full mulig å bruke det som et kommunikasjonsmiddel, og når jeg tenker over det, noe jeg ikke helt har gjort før, så er det sikkert morsomt å ta en titt på andres blogger. Kommentarer fra folk utenfra skolen er sikkert morsomt å få. Det har jeg dessverre egentlig aldri fått, og kan kanskje derfor heller ikke uttale meg om saken!;) Jeg mener at bloggingen er vel og bra, men at det ikke egentlig effektiviserer læringen vår. Det mener jeg at it's learning gjør i mye større grad. Bloggingen kan kanskje få oss til å reflektere mer, og det er litt deilig å kunne skrive hva man mener om forskjellige ting. Dette kan man ikke gjøre på it's learning. Bloggen kan brukes til å fortelle hvordan man ligger ann i arbeidet man driver med under fordypningsoppgaven. Dermed vet også læreren hvordan vi ligger ann, og kan gripe inn hvis hun ser at vi ikke ligger så bra ann som vi burde.

Jeg mener at hvis en klasse først har startet å blogge skal hele klassen gjøre det, og ikke at et fåtall som virkelig hater å blogg skal få slippe det. Dette er fordi da tenker jeg at vi sitter på forskjellige grunnlag. Kanskje det er lettere å få en god karakter i det alternativet dette fåtataller får? Eller omvendt? Men jeg syntes altså at det ikke skal være obligatorisk å blogge, men at klassen skal bestemme det selv. Har klasse først bestemt det, skal det være obligatorisk for alle. Jeg synes det er helt greit å få en karakter på bloggen vår også. Jo mer grunnlag en lærer har på en elev, jo mer rettferdig vil standpunktkarakteren bli.

Dette var litt av mine meninger om blogging! Synes det fortsatt er morsomt å skrive her! Over og ut til neste gang:)

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Takk for langt og reflektert innlegg. Jeg skjønner godt at det å blogge ikke har samme appell til alle. Men jeg lurer litt på hva du mener med lite relevante oppgaver? Kan du være litt mer konkret? Det er nyttig for meg å vite det. Nå håper jeg at bloggen kan gi litt ekstra inspirasjon til oppgavearbeidet. Det å bruke litt tid på å se hva de andre skriver i denne tiden kan nok være nyttig, i hvertfall for noen av dere.

marqs91 sa...

Det jeg tenkte på når jeg skrev lite relevant, var at en del av innleggene, eller det som skal være innholdet i innleggene, ikke alltid går helt i tråd med det vi har om på skolen eller har så mye med skolen å gjøre i det hele tatt, eller som kanskje ikke virker helt nødvendig, som f.eks når vi kan skrive om det vi vil. Dette har vi riktignok ikke gjort i år, men vi gjorde det i førsteklasse. Henviser til innlegget mitt: "Hva skal jeg skrive om, når jeg ikke har mye tid?" Men når jeg tenker litt mer over det, så har det vi har skrevet om så langt i 3. klasse med undervisningen og gjøre, så jeg jeg trekker det tilbake, og sier at med det mente jeg egentlig hva vi skrev om i 1. klasse:)