tirsdag 15. desember 2009

Hva gjorde jeg om på nynorsk tentamen min?

Når jeg fikk tilbake teksten min fra nynorsk skrivedag 1, så jeg at teksten og arbeidet jeg hadde gjort ikke var noe bra arbeid, der jeg hadde skrevet ganske dårlig, språklig og grammatisk sett, og at jeg til og med hadde klart å bomme litt på sjangeren, eller at jeg i hvert fall ikke hadde fått hvilken sjanger jeg skrev i tydelig nok frem. Derfor var det masse å ta tak i på skrivedag nummer 2. Jeg startet med oppgave 1, og jobbet ut i fra tilbakemeldingen jeg hadde fått. Denne gikk hovedskalig ut på at jeg ikke hadde brukt nok fagbegreper, og at det faglige i oppgaven ikke holdt mål. Derfor brukte jeg norsk boken aktivt, og prøvde å knytte det jeg skrev om mer opp mot det faglige, og også bruke mye mer fagbegreper. Derretter så jeg over grammatikken, og prøvde å forbedre den, Der fikk jeg fjernet en del slurve feil, men valgte å ikke prioritere dette i veldig stor grad.

I oppgave 2 var det også mye som måtte rettes på, og som nevnt tidligere gjaldt dette spesielt grammatikken, og at det ikke var bra nok språklig, altså jeg ikke hadde formulert meg bra nok. Dette synes jeg var skuffende å høre, for jeg pleier å få tilbakemeldinger på andre prøver om at dette er en ting jeg er flink til. Men jeg tok det innover meg, og satte i gang med dette først. Jeg gikk igjennom vært avsnitt, og gjorde om på de og formulerte setningene bedre. Samtidig prøvde jeg også å gjøre teksten og avsnittene mindre forklarende, og mer kåsserende. Sistnevnte ettersom jeg skrev et kåsseri. Når jeg var ferdig med å gjøre teksten mer velformulert og kåsserende, så jeg på det grammatiske, som jeg også så at ikke var bra. Jeg hadde blant annet klart å bruke "man" i stedet for "ein", og det er jo ikke da rart at man blir trukket stort. Jeg fikk fjernet dette, og prøvde å gjøre om mest mulig på grammatikken utover disse slurvefeilene. Her fikk jeg riktignok dårlig tid, ettersom jeg hadde valgt å fokusere på det språkelige.

Som dere skjønner var det mye jeg gjorde om, og håper veldig at jeg gjorde oppgaven til noe bedre enn den oppgaven jeg fikk tilbake!

1 kommentar:

Ingunn sa...

Ja, det vil jeg da si at du greide. Oppgaven din var en av dem som helt tydelig var bedre da jeg fikk den igjen.