mandag 7. desember 2009

Hva i all verden?!

Jeg skjønner ingen verdens ting. Jeg har stått opp, spist frokost og har hentet posten min. Nå sitter jeg og leser denne posten, eller hvertfall prøver, men jeg skjønner overhodet ingen verdens ting. Posten min var ikke noe post. det var en pinne med en knapp i den ene enden. Når jeg trykket på denne knappen kom det en gjenomsiktig skjerm skytende ut på tvers av den metall-pinnen. På denne skjermen var det en skrift, og det er her jeg faller ut. For alt som står på denne merkverdige skjermen er bare masse ubetydelig tall og symboler. Selv om jeg ikke skjønner hva som står der er det mulig å forstå er det er en sammenheng i alle tallene, og at alle tallene tilsammen utgjør en skrevet tekst med en mening. Ved siden av teksten er det også noen bilder, bilder av noen tingester som ser ut som noen biler, men som er så knust at det er nesten umulig å se. Utifra dette skjønner jeg at det er en tekst, som sannsynligvis handler om et bilkræsj. Men dette er også alt jeg forstår. Jeg ser på teksten. Vrir og vender på den i håp at en annen synsvinkel kan avsløre noe mer. Deretter legger jeg meg fra den i tro at jeg ikke kommer til å forstå noe mer, samtidig som jeg grubler over hvorfor i all verden de plutselig har sendt ut en slik avis med slike ubetydelige tegn i et moderne år som 2009!

Jeg lager meg litt kaffe og noen brødskiver. Finnen frem litt sjokoladepålegg og skal kose meg litt. Når jeg legger tilbake brødet i brødposen ser jeg det. Utenpå brødposen er det skrevet noe. På akkurat den samme måten og med samme symbolder som det var skrevet på i posten! Jeg skjønner enda mindre, og grubler over hvor det vanlige skriftspråket har forsvunnet. Eller om i disse nye symbolene er skrift i det hele tatt. Så slår det meg. Disse symbolene er jo faktisk velkjente symboler. Det er ikke symboler jeg aldri har sett før. Det er symboler man kan finne på et helt vanlig tastatur som skråstreker og paranteser. Til sammen utgjør de bokstaver. Jeg setter meg ned med brødposen i hånden og stirrer på den. Jeg prøver å tyde hva som står der og jo lenger jeg ser på den jo mer sikker blir jeg på hypotesen min. Joda, det er symboler fra et helt normalt tastatur. Jeg begynner å lese, og etterhvert kommer jeg frem til et det største ordet som står midt på brødposen skal bety brød. Det ser slik ut:

8 2 ø |)

Jeg ble overrasket da jeg forstod hvor lett det egentlig var å forstå skriften, og jeg var med ett litt forundret over at jeg ikke hadde skjønt det før. Jeg fant frem den digitale avisen igjen. Jeg trykket på knappen, og vips så var denne gjenomsiktige skjerme tilbake. Nå så jeg mye mer, og ettersom jeg hadde knukket koden ga også det som stod der mening. Ungdommer som hadde kjørt for fort og dødd i en ulykke. Jeg så litt omkring på siden til øynene mine falt på noe skrift oppe i høyre hjørne. Det stod:

22.09.2110

Jeg skjønte ikke hva dette betydde. I følge koden skulle dette bli rr.op.riio. Men dette ga jo overhodet ikke mening. Jeg så mer på det, og prøvde å knekke koden. Med et pang slo det meg hva det var. Det var hverken skrift eller kode eller noe i den dur. Det var en dato!

3 kommentarer:

Eirik sa...

Jeg misunner deg... du har matvarer som går ut om 100 år :-P

Eirik sa...

... og aviser, tenk på alle pengene du kan vinne i tipping.

Ingunn sa...

Jeg likte innlegget! Har bare ikke fått sagt det før nå!