tirsdag 9. februar 2010

Norsk skrivedag med hjelp fra medelever!

Vi fikk i oppgave å skrive en tekst som skulle være ferdig før vi kom på skolen. Denne teksten skulle være i en forhåndsvalgt sjanger, og vi hadde fått noen oppgaver vi skulle basere oppgaven på. Jeg valgt å skrive et essay om språk og identitet. Når vi kom på skolen til norsk timen, skulle vi slå oss sammen med de andre som hadde skrevet et essay, også skulle vi rett og slett hjelpe hverandre med innspill på hvordan ting kunne gjøres, og kanskje komme med en idé eller to om hva slags tema vi kunne berøre.

Jeg var svært heldig med hvem jeg skulle arbeide med, og den personen som hjalp meg er en person som kan sine saker, og som faktisk ga meg masse hjelp og så ting jeg selv ikke hadde tenkt på. Ettersom det var flere ting denne personen satte fingeren på, var det også flere ting jeg kunne jobbe med. Jeg berørte blant annet flere spennende temaer og brukte konkrete eksempler for å understreke poengene mine, noe jeg overhodet ikke hadde gjort før jeg fikk hjelp. Jeg fikk også innspill på der jeg burde se mer på formuleringen min, og der jeg kanskje måtte bruke noen andre ord. Dessuten fikk jeg hjelp til å unngå slurvefeil, ettersom vi leste hverandres tekster med et kritisk syn rett før vi leverte.

Stort sett var dette det jeg forandret, og jeg ble fornøyd med resultatet, og følte at jeg leverte en mye bedre tekst enn den teksten jeg hadde forberedt. Dermed vil jeg også si at dette var noe jeg fikk et godt utbytte av, og som jeg satte pris på. Samtidig som dette var noe som hjalp meg veldig, som ser jeg også et par negative sider ved denne ordningen. For om det hjelper eller ikke blir veldig avhengig av hvilken person du skal arbeide sammen med. Hvis du må arbeide med en person som ikke tar det så serriøst, eller som rett og slett ikke vet så veldig mye om det å skrive tekster, så er det heller ikke så stor hjelp i det. Derfor synes jeg opplegget og resultatet av det blir litt vel avhengig av hvem det skal arbeide med, og hvis du er uheldig kan det rett og slett bli litt bortkastet å se på andre tekster og visa versa.

Men ettersom jeg var heldig denne gangen så synes jeg at opplegget er bra, og det er noe jeg er glad for om vi fortsetter med. Samtidig synes jeg at opplegget vi hadde på juletentamen, der vi fikk en tilbakemelding fra læreren, var enda bedre. Da fikk vi en konkret, serriøs og gjennomtenkt tilbakemelding, og med dette opplegget er vi også sikre på å få det, og slipper å være avhengig av det å være heldig eller ikke.

Men for all del! Dette er bedre enn en vanlig skrivedag ettersom den uansett skaper litt variasjon!

Ingen kommentarer: