onsdag 13. februar 2008

Bøker og lesing

Det er mange som liker å lese, og det er mange som ikke liker å lese. Jeg hører nok til de som liker å lese. Dette kommer jo selvfølgelig ann på hva slags bok det er, og hvor god den er. En bok jeg skal like, er en bok som skal ha spenning fra start til slutt, der det skal skje mye! Jeg liker bøker der man prøver å finne ut av noe, og hvor det legges ut små pekepinner gjennom boken, slik at man kan prøve å tenkte seg selv fram til enkelte løsninger, som hvem gjorde det og hvor skal hovedpersonen nå osv. Men er det en bok med lite spenning, eller en bok der det er lite action, og spenningen ikke starter før etter 100 sider ut i boka, da synes jeg det er skikkelig kjedelig å lese! Det er nok de fleste enig med meg i, for slike bøker er ofte dårlig i og med at de ikke klarer å fange oppmerksomheten min før etter alle de sidene. Hvis jeg skal lese en slik bok, er det fordi jeg må og ikke at jeg vil. Jeg har en yndlingsforfatter, nemlig Dan Brown. Han har blandt annet skrevet de to kjente bøkene "Da Vinci Koden" og "Engler og Demoner". Dette er to glimrende bøker, som jeg vil anbefale en hver som har sans for lesing, men også for de som ikke liker å lese. I disse to bøkene er spenning fra første til siste avsnitt! Og innholdet er rett og slett genialt! Begge bøkene knyttes til historiske hendelser, til ting som virkelig har skjedd. Dette blir knyttet inn på en elegant måte i bøkenes handlinger. Svaret på gåtene skjønner man ikke før man har lest siste avsnitt, og disse svarene er svar du aldri ville ha gjettet deg til. Les de!
Slik ser "Engler og Demoner" ut.
Og slik ser "Da Vinci Koden" ut.

1 kommentar:

LK sa...

Så fint å se at du har funnet en sjanger som fenger deg. Selv har jeg bare lest DaVinvi-koden av disse to, men dersom det er like mye driv i de andre Dan Brown-bøkene er det vel bare å ta fatt på de også!