tirsdag 27. oktober 2009

Nordmenns pengebruk er en skam!

Jeg vil skrive et lite innlegg her der jeg vil kritisere deler av det norske samfunnet. Folk i Norge har mye penger, og de kjøper mye som er fint. Mange bruker mye penger på elektronikk og mange bruker mye penger på klær. Det som også kan nevnes er at vi nå er 3. klassinger, og det mange som bruker masse penger på noe så ubrukelig som russebusser. Poenget mitt er at nordmenn bruker mye penger. Dette kan tenkes i og for seg å være greit, for vi har jo så mye penger her i dette ressursrike landet. Men det jeg misliker sterkt er at folk bruker så ekstremt mye penger på så ekstremt mye unødvendig ting uten å en gang tenke over hvor heldig man er, eller hva de pengene egentlig kan brukes til. Nå kommer den kjente frasen; "tenk på barna i Afrika". Dette kan virke søkt, men jeg synes man faktisk burde tenke på disse, eller mennesker generelt som såvidt har penger til å holde seg i livet. Med å holde seg i livet så snakker jeg om at de kanskje har råd til bittelitt ris en gang i ny og ne. Ordentlig klær er en eksklusivitet for dem, og ha flere klær er helt ekstase. Mens her hjemme i Norge bruker folk lett 500-2500 kr på en eneste bukse uten at dette skal rokke overhodet deres økonomi. Folk her hjemme kan bruke penger tilsvarende livslønnen til andre mennesker uten å blunke, og på noe så helt unødvendig som russ eller elektronikk!

Spør du meg så er det noe som ikke klinger helt rent her. For er det ikke slik at vi burde tenke over hva slags mengde penger vi bruker? Kanskje i stedet kan vi gi pengene vi hadde tenkt til å bruke på den 15. buksa til trengende mennesker i andre land? Jeg sier ikke at man skal gjøre dette, fordi det er jo tross alt våre egne penger, men jeg synes samtidig at folk burde reflektere litt rundt om hvor heldige vi er, og hva slags mengde penger vi bruker. Hele dette er også et tegn på hvor skjevt fordelingen av rikdommen er i verden. Dette er en annen sak, men en ganske skremmende sak spør du meg.

Jeg er ikke noe bedre enn andre, men prøver hvertfall til å tenke litt på egen pengebruk, og reflektere litt rundt hvordan jeg bruker pengene mine. Hva er det jeg egentlig gjør når jeg kjøper den 14. genseren til flere hundre kroner? Jo, jeg brukte nettopp penger tilsvarende årslønnen til et annet langt fattigere menneske.

2 kommentarer:

MadeleineNorrman sa...

Må si meg enig i dette! Desverre er jeg nok en av de jentene som ikke skjønner hva som er galt med å bruke 500 kr på å støpe negler og flere tusen kroner på klær og sko i måneden. Jeg burde egentlig gitt litt av dette til noen som faktisk trenger det, men ja, jeg er vel litt mer ego enn jeg vil være når alt kommer til alt.
Det er vel noe som heter ønsketenking i hodet mitt. Jeg vil liksom være snillere enn jeg er. Og desverre er jeg ikke den eneste som er slik :p

Maria Elise Lone sa...

Jeg er veldig enig i det du skriver! Vi nordmenn drar kortet for penger som kan tilsvare mat og klær for en hel familie uten i det hele tatt å tenke. Det er lett å tenke at "jeg har tjent disse pengene, derfor skal jeg selvfølgelig også bruke de på meg selv" og det er jo logisk nok. Men det er viktig å huske på at grunnen til at man har tjent alle de pengene er at man har fått muligheter millioner av mennesker bare kan drømme om. Selv bruker jeg også mye penger på unødvendige ting, men jeg tror det er viktig å samtidig kunne forholde seg til de som ikke har noe. Å droppe å kjøpe den ene ekstra buksen og heller gi litt penger til for eksempel Redd Barna en gang i blant går neppe hardt utover din økonomi, men det kan hjelpe mennesker i nød veldig.
Kjempe bra innlegg! :)